zaterdag 7 juni 2008

Eerste test achter de rug

Tja, de eerste heb ik nu al gehad.
Het is wel iets dat we in België niet gewend zijn ,een ganse dag luisteren naar een Canadees die
9 uren wist te vullen met het praten over de remmen van een truck en trailer... om zot van te worden. Ik weet wel dat jullie - net zoals ik - dat overbodig vinden maar achteraf bekeken is het toch wel eens interessant van te weten, niet dat je dat dagelijks nodig hebt maar toch goed om te weten. Het examen nadien was minder leuk want ik had op de 25 vragen wel 10 fouten en dat waren er 5 teveel, om het uit te leggen is allemaal geen probleem maar het lezen van al die technische termen en dan nog in het engels ging me niet zo goed. Gelukkig kon iedereen die meer dan 5 fouten had - en dat waren vooral de de Nederlanders en natuurlijk 1 Belg - nadien nog een mondelinge proef afleggen. Dat kwam om dat die mensen van te voren al wisten dat wij daar problemen mee zouden hebben. Op die test had ik dan wel alle vragen juist dus het eind resultaat is dat ik toch GESLAAGD was !

Het weekend ben ik nu vrij en maandag morgen ga ik de schriftelijke test doen voor men groot rijbewijs, class 1. Na de middag komen ze me ophalen en dan krijg ik men eerste praktische lessen, natuurlijk te beginnen met het uitleggen wat een " pre check " is.
Dat is een controle die iedere chauffeur moet doen vooralleer hij vertrekt, dat is alles van kop tot teen bekijken, zitten alle moeren en onderdelen goed vast, hebben de riemen niet teveel speling, is de verlichting in orde, is er niets geplooid of verdwenen, is het olie -en waterpeil ok, enz..., kortom eens rond de truck en trailer lopen en alles goed bekijken, opschrijven en indien nodig aan het garagepersoneel melden... tja voor ons allemaal dingen die we in België niet of zelden doen maar als er hier iets niet in orde is en je word aan de kant gezet dan is de chauffeur wel verantwoordelijk, dus het zal wel niet op dat kwartiertje komen e, dat zijn hier nu eenmaal de regels en die kunnen we niet anders dan volgen !

Bye for now and see you next time !!!

Geen opmerkingen: