vrijdag 27 juni 2008

De mentor trip

Hoe ik hier moet aan beginnen weet ik niet goed maar ik zal een poging doen om jullie het te laten geloven... niet dat ik een leugentje wil gaan vertellen maar wat ik tot nu toe al gezien en mee gemaakt heb klinkt echt ongelooooooflijk !



Laten we maar beginnen bij het begin... vorige vrijdag vertrokken we om 8 uur uit
Lethbridge, Alberta richting Philadelphia in de staat Pennsylvania, waar we dinsdag om 6 uur plaatselijke tijd moeten lossen, na de nodige prechecks te hebben gedaan konden we vertrekken naar de grens in Sweetgrass Montana, daar moesten we de lading inklaren en laten controleren, eens dit gedaan konden we de 2300 miles beginnen af te trappen. En hoe...aan 110 km per uur dan nog wel ! Op die manier gaat het wel goed vooruit maar dat ben je na een paar uur ook al gewend hoor ! Omdat de wegen er hier voor het algemeen ook goed bij liggen en veel breder en rechter zijn dan in Europa is het rijden aan die snelheid wel veilig, al weet je natuurlijk maar nooit, het verkeer is hier ook niet zo druk, behalve in en rond de grote steden.

De reis ging door de staat Montana naar Beach, North Dakota waar we onze eerste nacht door brachten en aangezien dat we tijd genoeg hadden werd het een nachtje van 11 uur platte rust.

De volgende morgen weer opweg via de staten Minnesota, Winconsin, Illinois, Indiana, Ohio, en Pennsylvania om op maandag rond 21 uur aan te komen bij de klant in Philadelphia.

Om 6 uur uit ons bedje en aanmelden, lossen en opweg naar een truckwach om de trailer uit te laten kuisen. We hadden al een retourtje gekregen die we konden laden de zelfde avond nog in Winchester, Virginia voor Winnipeg, Manitoba...dus dit bracht ons weer door een paar staten zoals Delawere, Maryland, West Virginia en Virginia zelf. Aangezien dat het ongeveer een 200 miles was naar daar hadden we wat tijd over om een truckstop op te zoeken en een douche en een warme maaltijd te nuttigen.

Toen we terug in de truck kwamen hadden we een nieuw satteliet bericht gekregen met de melding dat de lading gecanceld was en dat we leeg terug naar Missisauga, Ontario mochten rijden. In totaal dus ongeveer een 700 miles leeg rijden...dat moet opbrengen !!! Niet mee inzitten, wij zijn per miles betaald en er is geen verschil tussen vol en leeg dus who cares !!!

In Missisauga, Ontario heeft onze firma ook een yard en we konden daar omkoppelen met een geladen trailer die zondag 29 juni om 04 hr moet gelost worden. Aangezien we daar al zaterdag in de namidag zullen toe komen zullen we hem weer in onze yard daar afzetten en zal er een city driver hem wel gaan lossen, gemakkelijker kan het niet e.

Maar zover zijn we nog niet, nu zitten we in Winnipeg, Manitoba en hebben we net een douche en lekker gegeten. Terwijl Alex een boek aan het lezen is mag ik gebruik maken van zijn computer omdat die van mij rare kuren gekregen heeft en aan een reparatie toe is dus voor de foto's zullen jullie nog een beetje moeten wachten maar dit zal jullie nieuwsgierigheid alleen maar aanwakkeren dus...



Nu, dat waren zo wat de hoofdlijnen van deze eerste reis, een reis die financieel aantrekkelijk was aangezien we ongeveer een kleine 9000 km afgelegd zullen hebben en dit in 9 dagen !

Een 1000 km per dag en dit is wat ze mij ook beloofd hadden, we waren nu wel met 2 chauffeurs maar aangezien dit een mentor rit was hebben we ook gereden als of we dit alleen zouden doen, dus volkomen regelmentair, dit lijkt per dag veel in vergelijking met in Europa maar er is hier wel een groot verschil in het rijden van die lange afstanden, lange rechte wegen, een zeer comfortabele en zeer ruime auto, de snelheid dat we hier mogen rijden en vooral de manier van werken...geen retour is leeg terug naar de dicht bij zijnde yard, omkoppelen en weer vertrekken... Op die manier gaat alles veel vlugger en het kan nog vlotter want soms moeten we ook gewoon weg niet lossen maar gewoon omkoppelen bij de klanten zelf aangezien dat onze firma over ongeveer 400 trucks en 1200 eigen trailers beschikt, dwz ongeveer 3 trailers per trekker. vlotter kan het niet e.

Nu, ik ben er mij wel van bewust dat het hier ook af en toe eens zal mis lopen en dat er ook af en toe eens zal moeten gewacht worden maar als we alles per maand zien zal ik zeker niet teleur gesteld worden, dat is althans het gene de collegas me hier vertellen, we zien wel !!

Wat het werk betreft heb ik het voor het moment wel allemaal naar men zin MAAR als ik niet bezig ben begin ik toch men vrouwtje en kinderen en familie te missen, wat natuurlijk niet abnormaal is denk ik. Gelukkig hebben we via verschillende manieren wel regelmatig contact maar er zijn ook dagen dat we hier geen verbinding via internet of gsm hebben en dan wegen die momenten wel door !!!

In totaal dus ongeveer 9000 km, door de Amerikaanse staten Montana, North Dakota, Minnesota, Winconsin, Illinois, Indiana, Ohio, Pennsylvania, Maryland, Delawere, West Virginia, Virginia en New York naar De Canadeese provincies Ontario, Manitoba, Saskatchewan en zo terug naar Alberta... wat een eerste rit e!!!

Veel kilometers , de prettige manier van werken maar vooral het rijden door ongelooflijke landschappen ... dat alles samen maakt het voor een Europeese chauffeur hier een echt paradijs...een truckersparadise !!! Zonder te over drijven want de foto's zullen mijn verhaal zeker bevestigen, wacht maar af...



Nu over iets anders... HOLLANDERS !!!



Tja, waar begin ik hier ???



IK weet natuurlijk niet hoeveel tijd jullie nog hebben om dit te gaan lezen maar ik zal "proberen" om het kort te houden want...

over 1 van onze noorderburen wil ik wel het een en ander kwijt hoor !!!



Eerst en vooral wil ik het heel duidelijk maken dat die HOLLANDERS waarschijnlijk niet allemaal het zelfde zijn- althans dat HOOP ik!!!- als de persoon waar ik hier het genoegen mee had, maar mijn "mentor" is wel op zen zachts gezegd een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel appart persoontje hoor !!!!!



Wat zijn opdracht betrof, dus het mij aan tonen van wat en hoe het in deze firma aan toe gaat heb ik niets anders dan lof, anders gezegd: ik kon geen betere mentor vinden !!!

Want de manier waarop en met welk proffesionalisme hij mij alles bij gebracht heeft was werkelijk af tot in de kleinste details MAAR... hij is werkelijk echt "prettig gestoord" !!!

Er was geen enkel moment in deze volledige reis dat wij ons verveeld hebben, geen enkel moment dat wij geen pijn in onze buik hadden van het lachen, geen enkel moment dat we hoopten dat deze mentor rit maar vlug gedaan was,
kortom het samen werken met Alex is iets om nooit meer te vergeten !!!

Nog nooit heb ik op zo een prettige manier met iemand samen gewerkt !
(als je dit werken kunt noemen natuurlijk !!!)

De details zal ik jullie -uit respect voor Alex -maar besparen maar de grens met het "normaale" was soms echt heel klein !!!

Het was een leerzame, leuke en mooie eerste rit en ik hoop alleen maar dat de volgende reizen ook op de zelfde manier zullen verlopen.

Ik kan niet zeggen dat ik er niet naar verlang om volgende week mijn eigen truck te krijgen en terug weer "normaal" te gaan doen zodat ik weer een beetje rust kan krijgen maar deze reis was en is nog steeds een enorme mee valler geweest, ik had het me niet beter kunnen voorstellen !!!



Om dit verhaal vandaag af te sluiten wil ik vooral Alex bedanken voor de gezellige en zotte momenten die we gedurende deze rit beleefd hebben...



Alex, me jongen, het ga je goed en ik wens jou en je "kippetje" vanuit het diepste van mijn hart heel veel sterkte en geluk in alles wat jullie nog willen bereiken, jij en alleen jij weet wat ik hiermee wil bedoelen !!!



see y'a all next time , Peter

1 opmerking:

mehdi zei

waauw man dat leek mij is een trip zeg.ik heb een aanbod van een firma in saskatchewan om te rijden en als ik jou lees ga ik ervoor gaan.merci he