donderdag 6 maart 2008

We zijn vertrokken

Canada here we come, vertrokken via Brussels airport naar Chicago O'Hare, daar toegekomen moesten we over stappen op een ander vliegtuig die ons dan richting Calgary Ab zou brengen.
Jammer genoeg had het vliegtuig vertraging dus effe wachten...maar dat bleef maar duren , uiteindelijk zijn we toch vertrokken met een vertraging van 3 uur, dus i.p.v. 3 uur normale wachttijd werden het er 6 ! Nu ja, alles is nieuw en we hebben ons toch niet bepaald verveeld, veel rond gekeken en die Amerikanen een beetje goed bestudeerd en ik kan je vertellen...het zijn rare vogels hoor !!!!
Aangekomen in Calgary rond 10 pm local en dan na de gewone controle van de douane vlotjes buiten gekomen, een taxi tot aan het Sandman hotel genomen, ingecheckt en nog een drankje genuttigd in de bar die daar gewoon 24 uur op is !
Na 9 uur aan een stuk te hebben geslapen de douche in en naar beneden om te ontbijten.
Het was lekker maar veel teveel , ik had de bacon and eggs genomen en Belinda de pancakes met vers fruit.
Na het ontbijt konden we de shuttle van het hotel gebruiken om onze auto op te gaan halen aan het vliegveld. tja, van geluk gesproken ... een mid-size car zoals we geboekt hadden was er niet meer dus mochten we gewoon maar kiezen uit een aantal auto's die er wel nog stonden en dat waren alleen nog maar GROOOOOOOOOOTE auto's.... dus is het een Dodge Charger met en V8 geworden. Nu eenmaal we daar mee buiten reden bleken we zeker geen uitzondering want alle auto's die hier rond rijden zijn van die klasse. Nu vlug terug naar het hotel om onze koffers op te gaan halen en dan zijn we richting Lethbridge vertrokken. Het eerst wat we tegen kwamen was een advertentie voor een shopping center, dus af gedraaid en wij daar binnen. De ganse tijd heben we daar met onze mond open gelopen want dit was toch iets wat wij in Belgie niet gewend zijn hoor , zo groooooooooot, niet te doen , je kunt er werkelijk alles krijgen en als ik zeg : alles, dan bedoel ik ook ALLES !!!
Na een uur of 2 daar te hebben rond gelopen zijn we terug vertrokken, natuurlijk een paar keer verkeerd gereden want we moesten buiten rijden aan de andere kant van het complex en daar stonden we dan, we hadden wel een plannetje maar ze zijn wel gierig met aanwijzingen hoor, nergens staat er vermeld waar je naar toe moet. Ja, op iedere hoek van de straat staat erwel een bordje met het nummer van de straat maar geen richting aanwijzers, dus maar op goed geluk beginnen rijden en na een uurtje toch weer op de goede weg gekomen.
Na een uurtje rijden hebben we een pistop gemaakt om iets te gaan eten en rond een uur of 6 s'avonds ingecheckt in de Lethbridge Lodge, proper hotel en veel faciliteiten maar verder niets speciaals.
De volgende morgen de auto genomen en het eerste wat we merkten is dat ze hier geen steden of dorpen hebben zoals bij ons, een centrum met een gemeentehuis en kerk, dan kennen ze hier niet, hier zijn alle straten recht op recht, dus om de 500 meter een kruispunt, de straten zij hier ook 3x zo breed als bij ons en van een gezellig centrumleven zoals bij ons is er weinig te merken, alles is hier groot !!! je zal nu wel zeggen dat ik veel het woord "groot" gebruik maar je moet dit wel eens gezien hebben voor dat je me zult begrijpen, GROOT betekend hier gewoon GROOT !!!dus alles ligt ver van elkaar.
Een kruidenierswinkel, bakkerij, beenhouwerij en dergelijke meer, dat vind je hier niet op de hoek van iedere straat maar enkel in een groot warenhuis, de apotheker ook, de snoepwinkel, het restaurant of café, de kapper, het doe het zelfwinkeltje, kortom alles is te vinden in de grote shopping centers maar niet gezellig zoals bij ons in het centrum van de stad of van de gemeente, het lijkt er echt op dat iedere stad en zelfs de dorpen hier eruit zien zoals de industrieparken bij ons, althans de indeling ervan. Dus ja onze opvatting van gezelligheid kenen ze hier blijkbaar niet, maar ja het is ook een andere cultuur en een andere manier van leven.
Maandag heb ik het job interview bij de firma H & R Transport dus zijn we alvast ook eens daar langs gereden en daar stond ik weer met men mond open e, zoveel trucks die daar stonden, en dit is nog maar een deel van deze firma want ze hebben nog "yards" in de Calgary, Edmonton, Vancouver, Toronto.... dus weer GROOTS !!!
Na een dag zoals vandaag leek het ons wel tijd om naar het hotel terug te gaan, een douche te nemen en iets te gaan eten om daarna lekker in ons bed te kruipen want na de vermoeide reis van gisteren zijn we nog steeds niet 100 %, tzal wel die "jet-lag" zijn zeker zoals ze allemaal zeggen...Slaapwel en tot morgen.